الانجذاب ليس اختيار









الانجذاب ليس اختيارا

يعني لو ابتديت تكلم ست و تتعامل معاها لفترة كافية للحكم عليك و محستش
ب الانجذاب ناحيتك مفيش حاجة حتقدر تعملها عشان تشدها ليك...عيط و انتحب و
اضرب دماغك في الحيط او اشترلها هدايا و دلعها...كل دا مش حيقنعها انها
تنجذب لك لانه ببساطة شديدة مش اختيار...و بنفس المنطق لو اتعاملت مع ست
لفترة كافية و كونت عنك فكرة و حست بالانجذاب ناحيتك هي كمان متقدرش تعمل
حاجة عشان تقاوم الانجذاب دا...لسبب بسيط لان هي مخترتش انها تنجذب
لك...لان الانجذاب لشخص معين مش اختيار


في حياتي شفت ستات كتير بتحب رجالة
من النوع الواطي ...بيضربوا الست و يعاملوها وحش و مع ذلك الستات بيعشقوا
الرجالة دي و بيحبوهم...عشان كدة كان لازم نبص في الموضوع بعمق عشان نفهم
ايه الي بيحصل بالظبط لما اي شخصين بيتقابلوا و بيبدأوا يكونوا رأي عن بعض
...الكلمات بتعمل 7 في المية بس من حكمهم علي بعض و لغة الجسد و نبرة
الصوت و طريقة الكلام مش الكلام نفسه بتعمل 93 في المية ...دا معناه ان في
حاجات اعمق من الكلام نفسه بتاثر في مستوي العلاقة...اشياء في مستوي اكثر
عمقا...جزء داخلي جوانا بيستقبل و يبعت رسائل اتصال علي مستوي عميق
جدا...دا معناه ان احنا لو اتقنا التعامل مع الجزء الداخلي الحساس في
الستات او البشر بصفة خاصة حنقدر نوصل لنتائج افضل بكتير في حياتنا...و هو
دا المكان الي انا حاوديهولكوا...يا تري عاوزين توصلوا.. احب اقولكوا انا ليه
باكتبلكوا...انا عشت فترة كبيرة من عمري انسان انطوائي بقعد لوحدي في
الويك اند و لو بنت جت تكلمني وشي يحمر و يصفر و ارتبك و بالتالي اخدت قرار اني لازم احل
اللغز دا...مهما خد مني من وقت و جهد...واحد دماغة جزمة اديمة و تربست ان
لازم يعرف ليه شباب معينة بتظبط بنات بالهبل و شباب تانية بتعد تغني
ظلموه...دخلت علي النت و قريت كتب بالهبل و سمعت شرايط و شفت سيمينارات و
محاضرات و قريت سيكولوجي...بدأت اصاحب و اراقب الرجالة الي ناجحة مع
الستات و مصاحبة ستات كتير لقيتهم بيعملوا حاجات غريبة جدا انا نفسي مش
فاهمها بس قلدتهم و النتايج كانت هايلة لان الحاجات دي يمكن ملهاش معني بس
بتفرق مع اي ست...مع الوقت فهمت اللعبة و بقيت اعرف اسوق من غير ما افكر و
انقل بسهولة و اجيب الخامس كمان...الموضوع دا خد مني يا جماعة تلات
سنين...صدقوني بعد ما كنت باقضي الاجازات لوحدي و مش لاقي واحدة
اصاحبها...دلوقتي وصلت لمرحلة باقول فيها يا تري اقابل مين و لا مين
النهاردة و لا اروح اي مكان و اصاحب واحدة جديدة و صدقوني لما بتوصل
للمرحلة دي حاجات كتير في حياتك بتتغير و نجاحك بيزيد في الحياة بصفة
عامة...لان حصولك علي علاقة مستقرة لذيذة مع الجنس الاخر بيخليك تركز
اهدافك في حاجات تانية محتاجة اهتمام..شغلك عموما...انا حبدا اكلمك و لعدة
مقالات عن مستويات عميقة في العلاقات في الكون دا...حنتكلم عن التطور و
الدي ان ايه و السلوك البشري و الحيواني...انا باحط اساس عشان اعرفكوا
المستوي العميق الي اتكلمت عنوا في اول المقال ...عاوز شوية تركيز لاننا
حنتكلم عن افكار كتيرة و في النهاية حتتوصل مع بعض ها يلا نبدأ....بشوية جمل
باسمعها كتير من الشباب انا باحس بالخوف لما باحس انوا جه الوقت ان اسال
البنت عن رقم تليفونها او اطلب منها معاد نتقابل او اجي ابوسها انا حاسس
اني ممكن اخسر كل شيء لو غلطت مش عاوز ارتكب اي غلطة انا حاسس بعدم الامان
لاني مش طويل غني او امور و مش عارف ليه اي ست جذابة ممكن تتشدلي طالما هي
ممكن تصاحب رجالة غنية و طويلة و امورة باحس باخوف لما باقابل ست نفسي
اصاحبها و عقبال ما بافتكر حقولها ايه بتكون مشيت باحس اني باراقب كل كلمة
باقولها و مببقاش علي طبيعتي لما اكون حوالين بنات حلوة حاسس ان الستات
عندهم كل الاختيارات و القوة و كل الكروت في ايديهم و انا ماليش اي قوة مش
بافهم في الموضة و ماليش اهتمامات تجذب الستات مش باقدر الاحظ لو الست دي
انجذبتلي و لا لا...اعرف منين يعني انا عاوز اعرف كل حاجة لازم تتعرف قبل
ما اخد مخاطرة اني اعرف انسانة جديدة باحس اني براقب نفسي و رغباتي و
باتكسف اوي لو الست حست برغبتي الحقيقية و الهدف ورا العلاقة...فعلا
حتتفاجئوا انكوا لو وصلتوا حقيقة رغباتكوا للستات بشكل صحيح دا يمكن
يخليهم يحبوكوا اكتر..حاجة مسخرة اوي انا مكسوف انا اقول لحد ان ماليش في
التعامل مع البنات و مكسوف اطلب النصيحة من اي حد معرفش اعمل ايه لما الست
تبدا تزعل و تعملي دراما و حوارات و باخاف اوي ساعتها نفسي اقابل انسانة
جميلة و ذكية و عقلها متفتح بس حاسس اني مش لاقيها و لو لقيتها مش حتحبني
انا وصلت لمرحلة اني خلاص قررت استسلم...انا شخص مش جذاب و دا واقع و لازم
اقبلوا زي ما هو ياريت لو حد فيكوا حس باحساس واحد من الحاجات دي يرفع
ايدوا انا اولكم طبعا ارجوا اني اكون منسيتش حاجة مش هي دي فعلا المشكلة
باسمع
شباب كتير يجوا يقولوا...انا باشوف اصحابي بيعاملوا البنات وحش و يخونوهم
و يبهدلوهم و مع ذلك البنات بتحبهم زيادة و انا شاب مؤدب بس كل وظيفتي ان
البنات تيجي تحكيلي مشاكلهم مع حبايبهم الصيع...في المقال دا حاعلم سيادتك
تكون مؤدب بس متكونش شاب مؤدب..تفرق...مش عيب انك تكون محترم بس لازم نخلط
مع الاحترام دا حاجات تانية طيب نخش في الموضوع...لما الست بتشوف راجل لاول
مرة اكيد مش بتقول الراجل دا طوله 184 و وزنه 80 و شكله نضيف يعني معندوش
دود في بطنه يلا انا حدوس علي زرار الاعجاب و اعجب بيه كمان الراجل لما
يشوف ست مش حيقول دي صغيرة وشكلها حلو و صدرها كبير و وسطها تمام انا
حادوس عل الزرار عشان احبها ...الي بيحصل مش كدة طبعا...الي بيحصل اني في
شبكة في المخ بتوصل للجنسين الاحساس دا في ثانية من قبل ما تفكر اساسا ايه
الي بيحصل...هو ايه تعريف الانجذاب و السكس ابيل اساسا الانجذاب هو طريقة
بتسيطر بيها الطبيعة علي مخنا و اجسامنا عشان نتناسل مع شخص يحمل
جينات قوية...يعني في ثانية نقدر نقيم البني ادم الي ادامنا يا تري جيناته
قوية...الرجالة بيحبوا الست الي جيناتها اديتها جسم جميل لان دا اساس
التطور الجنسي للمرأة...الستات لحسن الحظ بيحبوا الشخصية اكتر من الشكل
اكيد لو انت شبه "براد بيت" او مغني مشهور حينجذبولك و يتمنوا يتناسلوا معاك
لسبب بسيط ان جزء في مخهم سيطر عليهم و حركهم في الاتجاه دا و خلاهم
منجذبين للرجالة دول و لو سالت الستات صدقني عمرهم ما هيجاوبوك هما ليه
انجذبوا ليهم... لانهم فعلا ميعرفوش ليه انجذبوا ليهم الست ببساطة عاوزة
راجل جيناته تخليها تخلف عيال حلوة و ناجحة و الا هتنام معاه ليه يعني...و
دي نظرية مشهورة...لو انت اتعاملت مع بنت بطريقة تحسسها انها في حالة ما
نامت معاك حتخلف عيال حلوين و ناجحين و ظراف دي حاجة ايجابية جدا...فكروا
في اجدادنا..محدش منهم مات من غير ما يمارس الجنس...ابوك و امك انجذبوا
لبعض و تناسلوا سوا و خلفوك...جيناتهم كانت علي درجة معينة من القوة و
الدليل انهم ماماتوش في سن صغيرة ...دول وصلوا للسن الي تأهلهم للتناسل
..سن البلوغ يعني....من ثمان الي ثلاثة عشر في البنات و عشرة ل خمسة عشر
سنة في الرجالة..حيوانات منوية قوية و بويضة سليمة...من الاخر الست بتقول
يا تري لو نمت معاك حاخلف عيال سليمة و قوية و لا لا...و اعتقد ان في الف
طريقة نقدر نوصل بيها الاحساس دا للست تتجاوز الشكل بكتيرالقوة و الثروة و
السلطة و اللياقة و الذكاء و خفة الدم و الغطرسة..دي وسائل كتير تقدر تقول
بيها انا جيناتي قوية و اولادي كمان حيبقي عندهم نفس الجينات القوية...
"كيسينجر" قال القوة هي اقوي المثيرات الجنسية...بكل اسف ولاد
كتيرة بيروحوا يكلموا بنات و هما حاسين انهم معندهمش اي قوة...في لحظة
الست بتحس كدة..الواد دا معندوش اي قوة...هي دي الحاجة الي اصدتها
بالمستوي العميق حاجات مش بالكلام و كل دا بيوصل لمخ الست في اللاوعي و
بيخليها تحدد مستقبل علاقتكوا في ثانية الفرق بين الاجتذاب و الغواية تعريف
الغواية: هو انك تغري ست انها توافق علي اقامة علاقة جنسية غير شرعية عن
طريق مغريات تتجاوز دفاعتها و تدفعها للاستسلام و التنازل عن
الفضيلة.. الغواية تتضمن انك تكون مش امين و واطي من جوة و تخبي دوافعك
الاصلية...الغواية تتضمن احيانا عقلية فاقدة الثقة انها ممكن تجذب اي ست و
بالتالي بالجوء لوسائل غير شريفة للحصول علي اغراضها
الاجتذاب: هو انك تشتغل علي نفسك و تخلق من نفسك نسخة جديدة تنجذب لها الستات بشكل طبيعي.لو حاولت
تتعامل مع الستات بمنطق الغواية غالبا حيبعدوا عنك لانهم حيحسوا انك شخص
مزيف و مش نفسك وعندك عقدة نقص وعاوز منهم غرض معين خصوصا ان الستات عندهم
رادارات رهيبة بيقروا بيها لغة الجسد و يفسروها في ثواني...انا مثلا ياما
رحت اكلم بنات و اجرب معاهم حاجات قريتها في كتب او ع النت و باشوف في
عينيهم نظرة معناها ...اه كلامك جامد بس انت مش كدة..فيك حاجة غلط...لاني
ببساطة مكنتش باتواصل علي المستوي العميق و كنت باحاول اغوي مش
اجتذب...مهم اوي انك تحاول تجذب المرأة مش تغوي المرأة..اكيد في استنثاء
للقاعدة دي.."دون جوان" كان بيستخدم الغواية مش الجذب و انا عن نفسي اعرف
شباب بيستخدموا الغواية و بينجحوا..لسببب بسيط ان دي طبيعتهم و هي دي
شخصيتهم و جهازهم الطبيعي شغال على الموجة دي و لكن دي اسنثناءات مش
قاعدة الي انا واثق منه ان احنا اتولدنا ببرنامج طبيعي في مخنا يعلمنا ازاي
نجذب الجنس الاخر...بس بسبب البيئة و التقاليد و الاعراف الاجتماعية
بيخلونا فقدنا الاتصال مع الجزء دا جوانا... لو بتشوفوا قناة
ديسكفري او حتي عالم الحيوان و ازاي الحيوانات بتظبط بعض و تتناسل..تسأل
نفسك...يا تري الحيوانات دي حد علمها ازاي تظبط..اكيد لا ..كل ما في الامر
ان جهاز التظبيط الي ربنا خلقوا فيهم شغال طبيعي..ببساطة شديدة لو قدرنا
نلمع السطح و نشيل شوية التراب الي علي الجزء الطبيعي دا في مخنا حنبقي
جذابين بشكل طبيعي جدا..حنكون نفسنا في احسن حالاتها...حد فيكوا يتمني ان
حد تاني اقوي منه...احنا كبشر عاوزين نحس ان احنا اقوي ناس...محدش مننا
عاوز يحس حاله عادي...نفك اللغز سوا...شوية خبرات بقي و ركزوا معايا
مجموعة واحد: لو جاملتها كتير ........................تحبك لو لاحظت
عيوبها....................تبعد عنك
تتصرف من غير انانية.....تبقي عاوزة
تخرج معاك تتصرف بانانية..................تبقي مش عاوزة تخرج معاك
تتصرف بتواضع..................تنجذب لك تتصرف بغرور ...........تبعد عنك
تشتريلها هدايا و تعزمها عل العشا...................تنبسط منك تخليها
تطبخلك......................تزعل منك
تكلمها كتير.........................تكلمك كتيرتكلمها
قليل..........................تكلمك قليل
هي دي الطريقة الي انا كنت
فاكرها ماشية و هو دا الي شفت معظم الرجالة بتعملوا بيها
مجموعة اتنين: لو جاملتها كتير ........................تبعد عنك لو لاحظت
عيوبها....................تحبك
تتصرف من غير انانية.....تبقي مش عاوزة
تخرج معاك تتصرف بانانية..................تبقي عاوزة تخرج معاك
تتصرف بتواضع.................. تبعد عنك تتصرف بغرور ....................تنجذب لك
تشتريلها هدايا و تعزمها عل العشا................... تزعل منك تخليها
تطبخلك...................... تنبسط منك
تكلمها كتير......................... تكلمك قليل تكلمها
قليل.......................... تكلمك كتير
انهوا الصح تفتكروا اول مجموعة
و لا تاني مجموعة........الاشياء ليست كما تبدو يا اصدقائي...عندي اصحاب
كتير كانوا محظوظين و اتعلموا الكلام دا بدري مع نفسهم لو وريتهم المجموعة
الاولي يفطسوا من الضحك...الي هونظام فيه ايه يابو حميد انت اهبل...عشان
خاطري انسوا كل حاجة ماما علمتهالكم و ركزوا معايا... لو انت لاحظت عيب في
بنت و صارحتها بيه...احتمال شكلك ميبقاش وحش و مش ممكن تكون بتتواصل معاها
علي مستوي اعمق ..مستوي مختلف ...معناه انا عارف ايه الي بيحصل بالضبط...
و انت بتتعامل مع بنات جامدة...انسي كلام ماما شوية و خليك راجل..اول متحس
احساس الشاب المؤدب افتكر المجموعة التانية و افتكر ان المجموعة الاولي
عمرها ما حتديك غير بنات تعبانة من الي وزنهم خمسة و سبعين كيلو فما فوق
دا لو ادتك حاجة اساسا في المقال دا انا باتكلم عن التظبيط...يعني من بداية
ما شفتها لاول عشرين لقاء مثلا...انا مش باتكلم عن علاقات طويلة
المدي...تمام كدة...مش معني كدة اني باقول بلاش علاقات طويلة المدي بالعكس
انا عن نفسي و لو اني مش باحب اتكلم عن نفسي كتير عندي علاقة لذيذة و
ناجحة و مستقرة بس التعامل في العلاقة دي يختلف شوية عن اساسيات التظبيط
لاننا بنبقي خلاص فهمنا بعض...انا هنا باتكلم عن المواعدة..واحدة تظبطها
تاخد منها معاد و تقابلها و تطور العلاقة ازاي بثقة...واضح لو انت مفهمتش
الامور دي ماشية ازاي عمرك ما تعرف تظبط...لازم تتعلم كل تكتيكات
التظبيط...لو اعدت مع ستات و علي الاقل خمسين في المية منهم مستجبوش ليك
دا معناه انك لسة مفهمتش اللعبة و بالمناسبة لا الكلام و لا التكيتيكات
الي هاقولها لك هي الي حتفهمك..لازم تخرج بنفسك و تصاحب شباب ناجحة
بالفطرة مع البنات و تشوف ايه الي بيحصل بالضبط علي مستوي عميق...علي
ضمانتي لو انت مش فاهم حتفهم.. انا نفسي مكنتش فاهم حاجة اساسا و ياما
بوظت علاقات بسبب اني مش فاهم لحد ما فهمت و زهقت من كتر التظبيط
..متفقدوش الامل كل الي عليكوا انكوا تفهموا في مبدأ مهم حاتكلم عنه هنا
اسمه الواضح المحير...الحتة دي عاوزة تركيز شوية..تخيلوا لو قلتلكم ان في
لغة بتدور علي مستوي اعمق بين الناس و انتوا طول حياتكم شايفين الناس
بيتعاملوا بيها من غير متعرفوا ان اللغة موجودة من اصلوا...دا تحدي شخصي
ليا..ازاي اقنعكوا اساسا بوجود حاجات انتوا مش شايفنها...مهو انت لو مش
مصدق ان في لغة مختلفة غير الكلام حتخليني اكلمك عنها ازاي من
اساسه...المصيبة ان الستات اقوي عشر مرات من الرجالة في التعامل باللغة
دي...الست بتعرف في ثانية لو انت راجل من الي بيفهموا و ناضج جنسيا...لازم
تتعلم لغة و الا حترزع الباب في وشك علي طول ازاي تفهم الواضح المحيراولا
لازم تصدق بوجوده ثانيا لازم تدور عليه ثالثا لازم تدور علي التكتيكات و
تشوف ايه الي بينجح معاك و ايه اللي مبينجحش رابعا لازم تسال و تصاحب ناس
عندهم خبرة و فاهمين اللعبة و تسالهم و تتعلم منهم شوف شباب بيفهموا و
اسالهم صدقني حيجاوبوك بنبرة علي نظام انت بتهرج بزمتك انت مش فاهم لغة بس
في الاخر حيساعدوك لسبب انهم فاهمين الموضوع بشكل طبيعي لان دي طبيعتهم و
مستغربين اوي ازاي في شباب مش فاهمين الي بيحصل...نصيحتي ليكوا دوروا علي
الواضح المحير..دوروا بعمق..حاولوا تشوفوا حاجات انتوا مش شايفنها...ازاي
اعرف لو في بنت حاطة عينها عليا...هو لازم تعرف من اساسه...انا عن نفسي
معرفش...بس عارف كويس انوا فيه مستويات و لازم تعديها عشان توصل...صدقوني
انا وصلت لمرحلة لو انا دخلت مكان فيه ست عاوز اظبطها مش باهتم برايها
فيا...انا مالي رايها ايه فيا...رايها فيا دا مشكلتها هي...اكيد باترفض
ساعات و انا باظبط و بتحصل... جزء صغير جوايا بيزعل بس في ثانية باقول و
ازعل ليه... ليه اهتم من اساسه...دي مشكلتها هي...و الله وفرت عليا وقت و
مجهود و فلوس لو عاوز تقابلها يبقي حسب نظامك انت مش مزاجها هي و الي
عاجبه مراحل التعلم...اثناء عملية تعلم حاجة جديدة الناس بتعدي في مراحل
معينة
Idealistic then frustrated then defiant then resigned(whether
successful or passive aggressive) then aware then decisive n finally
committed
يعني ايه
كلنا بنبدا مثاليين...ايديالستيك... عاوزين نكون نفسنا
و الناس تحبنا زي ما احنا و عاوزين الناس بحبونا زي ما بنحبهم من الاخر
عاوزين نمشي الكون علي مزاجنا ...طيب لقينا الكون مش ماشي علي مزاجنا...اه
بنحس باحباط......بنبقي فراستراتيد.....بعد كدة بنبدأ نتجنن و نتحدي ان حد
يشككنا في مثاليتنا...ديفيانت.....بعد كدة بنوصل للكبري المهم الي احنا
فيه دلوقتي عل المقال دا...دي مرحلة الريزاين يعني الاذعان انه في حاجة
انت مش فاهمها ...و دي ليها حلين...اما تقولي اوكي يا كابتن درش انا
باستسلم...سريندر... و حاسمعك يا كيكو عجبني كلامك ماشي معجبنيش طز فيك و
الحل التاني انك تقولي انا هاسد وداني و مش حاسمعك و طز فيك و انا صح و
البنات الي غلط ...باسيف اجريسيف....بيسموه رايشسلي
انديجنانت...Righteously indignantالي هو الراجل الساخط علي طول الي مصمم
انه بيعمل الصح..رغم احساسه ان في حاجة غلط... و مش عاوز يسمع رأي
تاني...يا تري كام واحد مننا رايشسلي انديجنانت...الي هو نظام انا صح مش
حاستسلم و رايي هو الي صح...انا مش عارف ليه الناس مش قبلاني كدة دا العيب
فيهم يلا بقي نمشي في الدايرة مع المنحني...لو اختارنا الاستسلام للمقال
الاهبل دا الي هو عبارة عن تعريب و تفريغ لتلات سنين قرايات و تجارب واحد
زيي مكنش يعرف يكلم بنت من اساسه لغاية ما بقي زهقان منهم حنوصل للمرحلة
الي بعد كدة و هي الادراك...اويرنس..يعني افتح عينيك انت مدرك ان في حاجة
فيك لازم تتغير..بعد كدة بتبقي مصمم و قاطع...ديسايزيف...بتختار افكار
جديدة توصلك لغرضك و تلتزم بيها التزام صارم...الي هي اخر مرحلة و هي
الالتزام...كوميتمنت......تفتكروا الالتزام حيؤدي لايه....هي دي
النكتة........المثالية...و الدايرة تبدأ من جديد..و دي بتقي مصيدة جديدة
لازم تطلع منها و تلف معاها بشكل ايجابي عشان عملية التطور تكمل للافضل و
توصلوا لمسويات اعلي...حاثبتلكم...بزمتكوا عمركوا ما تمنيتوا حاجة معينة في
حياتكم..بنت مثلا عربية او حاجة غالية و اول مجبتوها قلتوا..اه طب و
بعدين...زهقنا...وصلت؟؟؟؟؟.
طيب عموما اعتقد كدة كفاية...سوري لو المقاله طويلة...انصح بقرايتها اكتر
من مرة للمهتمين ...حنشوف ازاي حنتعامل مع المنحني اللذيذ دا و ندور معاه
بسهولة و للحديث بقية